BY LEPIEJ ZROZUMIEĆ DYSLEKTYKA

Dzieci dyslektyczne i zagrożone dysleksją mają problemy m. in. w postrzeganiu wzrokowym. Czytanie wskazuje zależność między postrzeganiem wzrokowym oraz percepcją słuchową. Uszkodzenie dwóch albo nawet jednego z tych obszarów może prowadzić do zaburzeń dyslektycznych. Dlatego istotne jest, by w trakcie obserwacji dziecka stwierdzić czy jego kłopoty z myleniem liter ma podłoże fonologiczne lub/i wzrokowe. Przykład:  mylenie k z g to zaburzenie tylko fonologiczne, u z n – tylko zaburzenie wzrokowe, natomiast mylenie p i b może mieć zarówno podłoże fonologiczne (dźwięczna/bezdźwięczna) oraz wzrokowe – mylenie znaków odwróconych w przestrzeni. Im wnikliwsza nasza analiza, tym trafniejszy dobór ćwiczeń stymulujących. A wczesna diagnoza zagrożenia dysleksją (już w 3 roku życia !) może uchronić lub wyeliminować problemy z nią związane, nie tylko w edukacji szkolnej, bo dysleksja to problem, z którym borykać się można przez całe życie.

 

porównaj z artykułem: Marta Korendo
Specyfika postrzegania wzrokowego u dzieci z dysleksją

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.